MENÜ

 
Ismerd meg a film világát!

Filmrendezés tanfolyam tanmenet terv

 

16 alkalom, alkalmanként 4 óra.

 

1. nap

A művészet, filmművészet meghatározása.

A hallgatók saját motivációik elmesélésével, filmélményeik felidézésével  próbálják meghatározni a művészet, filmművészet mibenlétét, miért nézzük, miért „csináljuk”?  A filmtörténet nagy korszakainak, jelentős alkotóinak felidézése rövid filmrészletekkel.

Feladat: hozzanak 5-10 képet otthonról, ami valamiért fontos nekik, valamiről szól szerintük.

 

2. nap

Képek, történetmesélés képek segítségével.

A hallgatók maguk által hozott képek Kinyomtatott, vagy újságból kivágott képek segítségével tanulnak a képek nyelvén „beszélni”.

A vágás, a montázs szerepe a filmes történetmesélésben. Egyszerűbb példák és klasszikus filmrészletek megtekintése és megvitatása.

Feladat: a kiosztott forgatókönyveket otthon olvassák el. (Forgatókönyv formátumának, értelmezésének megbeszélése.)

 

3. nap

Egy film forgatókönyvének megismerése.

Az előző foglalkozás végén kiosztott forgatókönyvek megbeszélése, elemzése, a hallgatók elképzeléseinek megbeszélése, ki hogyan képzeli el a helyszíneket, a film képi világát, színvilágát, mi milyen színészeket képzel el, milyen zenei megoldásokat, stb.

A részletes megbeszélés végén a filmet együtt megtekintjük, utána kiértékeljük, kinek mennyire tért el az elképzeléseitől, a rendező ötletei voltak-e jobbak, vagy a hallgatóké?

Feladat: mindenki kap egy-egy jelenetet, otthon dolgozza ki, hogyan rendezné meg, s hallgató társai közül kikre osztaná a szerepeket.

 

4. nap

A színész.

Kommunikáció rendező és színész közt. A hallgatók kicsi jeleneteket játszanak el, közülük egy-egy lesz a „rendező”. A jelenetek próbája során kialakuló kommunikációs problémákat a későbbiekben elemzik. A hallgatók saját bőrükön tapasztalják meg a rendező és színész egymásra utaltságát.

Feladat: következő alkalomra hozzon mindenki egy novellát, szinopszist, amiből filmet szeretne csinálni (5-max10 perc).

 

5. nap

A történetek.

A hallgatók által hozott történetek elemzése, értékelése. Minden hallgató történetére sor kerül. Az esetleges változtatási javaslatok megfogalmazása, közös elfogadása.

Feladat: a korrekciók elvégzése, illetve az elfogadott szinopszisok forgatókönyvvé gyúrása.

 

6. nap

Korrekciók, forgatókönyvek

A korrekciók értékelése, elfogadása. A megírt forgatókönyvek megvitatása, változtatási javaslatok.

Feladat: mindenki írja meg a forgatókönyvet. Gondolkozzon el a helyszíneken, szereplőkön, lehetőleg készítsenek fotókat a kiszemelt helyszínről.

 

7. nap

Kész könyvek, helyszínek, szereplők.

A könyvek utolsó alapos átbeszélése, a beszélgetés iránya fokozatosan a helyszín- és szereplőigény felé tolódik el. A fotók megtekintése, összevetése a forgatókönyvekkel

Feladat: rendezői koncepciók elkészítése (képi világ, ritmus, zenei világ, stílus, stb.)

 

8. nap

Koncepciók megvitatása.

A világos elképzelések megerősítése után kötetlen beszélgetés a megvalósítás mikéntjéről. Az adott rendezőjelölt kiválasztja a munkatársait és szereplőit. A terepszemle és az esetleges próbák megbeszélése.

Feladat: önállóan elvégezni a terepszemlét, fotóval, mozgóképfelvételekkel dokumentálni és a kiszemelt helyszínek használatával kapcsolatos esetleges engedélyek megszerzése.

 

9. nap

Előkészítés.

A helyszínek és forgatási időpontok megbeszélése.

Technikai gyakorlati kérdések megbeszélése. Vágóprogram ok használata.

 

10-11. nap

Forgatás.

A tanfolyam vezetője végiglátogatja a különböző helyszíneket és adott esetben gyakorlati tanácsaival segít, ennek ellenére a forgatás önálló munka.

Feladat: a leforgatott film vágása otthon, saját számítógépen.

 

12. nap

Kiértékelés

Az összevágott filmek megnézése, értékelése. Az esetleges módosítások, korrekciók meghatározása.

Feladat: a korrekciók otthoni elvégzése.

 

13. nap

Végleges kiértékelés.

A korrekciók utáni végleges filmek kiértékelése. Az egész munka értékelése, a tapasztalatok összegzése.

Feladat: egy megadott mozifilmről kritikai elemzés megírása.

 

14. nap

Filmelemzések megbeszélése.

A vita folyamán esetleg filmrészletek bejátszása, megnézése, részletes elemzése. Különböző nézőpontok ugyanarról a filmről.

Feladat: egy kedvelt mozifilm bemutató elemzése. (A filmeket a hallgatók egymásnak online elérhetővé teszik)

 

15. nap

Filmelemzések megbeszélése.

Különböző filmek elemzése, a vita során kiderül, ki miért pont az adott filmet választotta.

Feladat: a hallgatók írjanak egy általános értékelést a kurzusról, mit mennyit tanultak, mennyiben volt hasznos számukra a kurzus.

 

16. nap.

Általános értékelés.

Az értékelések megbeszélése.

Esetleg egy film közös megnézése és szóbeli elemzése, ha marad rá idő.

 

-          Az utolsó három alkalom tartaléknap, amennyiben a gyakorlati munka megcsúszna (forgatásnál gyakran előfordul), ezek felhasználhatóak forgatási napnak is.

-          A tanfolyam egész ideje alatt közös levelezőlista és tárhely segíti a munkát, ahova a hallgatók és a tanfolyam vezetője folyamatosan tölti fel az anyagokat. Ezzel lehetővé válik, hogy egymás munkáit és a filmrészleteket ne az órákon kelljen elolvasni/megnézni.

-          Az egész tanfolyam ideje alatt a tanfolyam vezetője online a hallgatók rendelkezésére áll.


 

 

Asztali nézet