Filmrendezés tanfolyam tanmenet terv
16 alkalom, alkalmanként 4 óra.
1. nap
A művészet, filmművészet meghatározása.
A hallgatók saját motivációik elmesélésével, filmélményeik felidézésével próbálják meghatározni a művészet, filmművészet mibenlétét, miért nézzük, miért „csináljuk”? A filmtörténet nagy korszakainak, jelentős alkotóinak felidézése rövid filmrészletekkel.
Feladat: hozzanak 5-10 képet otthonról, ami valamiért fontos nekik, valamiről szól szerintük.
2. nap
Képek, történetmesélés képek segítségével.
A hallgatók maguk által hozott képek Kinyomtatott, vagy újságból kivágott képek segítségével tanulnak a képek nyelvén „beszélni”.
A vágás, a montázs szerepe a filmes történetmesélésben. Egyszerűbb példák és klasszikus filmrészletek megtekintése és megvitatása.
Feladat: a kiosztott forgatókönyveket otthon olvassák el. (Forgatókönyv formátumának, értelmezésének megbeszélése.)
3. nap
Egy film forgatókönyvének megismerése.
Az előző foglalkozás végén kiosztott forgatókönyvek megbeszélése, elemzése, a hallgatók elképzeléseinek megbeszélése, ki hogyan képzeli el a helyszíneket, a film képi világát, színvilágát, mi milyen színészeket képzel el, milyen zenei megoldásokat, stb.
A részletes megbeszélés végén a filmet együtt megtekintjük, utána kiértékeljük, kinek mennyire tért el az elképzeléseitől, a rendező ötletei voltak-e jobbak, vagy a hallgatóké?
Feladat: mindenki kap egy-egy jelenetet, otthon dolgozza ki, hogyan rendezné meg, s hallgató társai közül kikre osztaná a szerepeket.
4. nap
A színész.
Kommunikáció rendező és színész közt. A hallgatók kicsi jeleneteket játszanak el, közülük egy-egy lesz a „rendező”. A jelenetek próbája során kialakuló kommunikációs problémákat a későbbiekben elemzik. A hallgatók saját bőrükön tapasztalják meg a rendező és színész egymásra utaltságát.
Feladat: következő alkalomra hozzon mindenki egy novellát, szinopszist, amiből filmet szeretne csinálni (5-max10 perc).
5. nap
A történetek.
A hallgatók által hozott történetek elemzése, értékelése. Minden hallgató történetére sor kerül. Az esetleges változtatási javaslatok megfogalmazása, közös elfogadása.
Feladat: a korrekciók elvégzése, illetve az elfogadott szinopszisok forgatókönyvvé gyúrása.
6. nap
Korrekciók, forgatókönyvek
A korrekciók értékelése, elfogadása. A megírt forgatókönyvek megvitatása, változtatási javaslatok.
Feladat: mindenki írja meg a forgatókönyvet. Gondolkozzon el a helyszíneken, szereplőkön, lehetőleg készítsenek fotókat a kiszemelt helyszínről.
7. nap
Kész könyvek, helyszínek, szereplők.
A könyvek utolsó alapos átbeszélése, a beszélgetés iránya fokozatosan a helyszín- és szereplőigény felé tolódik el. A fotók megtekintése, összevetése a forgatókönyvekkel
Feladat: rendezői koncepciók elkészítése (képi világ, ritmus, zenei világ, stílus, stb.)
8. nap
Koncepciók megvitatása.
A világos elképzelések megerősítése után kötetlen beszélgetés a megvalósítás mikéntjéről. Az adott rendezőjelölt kiválasztja a munkatársait és szereplőit. A terepszemle és az esetleges próbák megbeszélése.
Feladat: önállóan elvégezni a terepszemlét, fotóval, mozgóképfelvételekkel dokumentálni és a kiszemelt helyszínek használatával kapcsolatos esetleges engedélyek megszerzése.
9. nap
Előkészítés.
A helyszínek és forgatási időpontok megbeszélése.
Technikai gyakorlati kérdések megbeszélése. Vágóprogram ok használata.
10-11. nap
Forgatás.
A tanfolyam vezetője végiglátogatja a különböző helyszíneket és adott esetben gyakorlati tanácsaival segít, ennek ellenére a forgatás önálló munka.
Feladat: a leforgatott film vágása otthon, saját számítógépen.
12. nap
Kiértékelés
Az összevágott filmek megnézése, értékelése. Az esetleges módosítások, korrekciók meghatározása.
Feladat: a korrekciók otthoni elvégzése.
13. nap
Végleges kiértékelés.
A korrekciók utáni végleges filmek kiértékelése. Az egész munka értékelése, a tapasztalatok összegzése.
Feladat: egy megadott mozifilmről kritikai elemzés megírása.
14. nap
Filmelemzések megbeszélése.
A vita folyamán esetleg filmrészletek bejátszása, megnézése, részletes elemzése. Különböző nézőpontok ugyanarról a filmről.
Feladat: egy kedvelt mozifilm bemutató elemzése. (A filmeket a hallgatók egymásnak online elérhetővé teszik)
15. nap
Filmelemzések megbeszélése.
Különböző filmek elemzése, a vita során kiderül, ki miért pont az adott filmet választotta.
Feladat: a hallgatók írjanak egy általános értékelést a kurzusról, mit mennyit tanultak, mennyiben volt hasznos számukra a kurzus.
16. nap.
Általános értékelés.
Az értékelések megbeszélése.
Esetleg egy film közös megnézése és szóbeli elemzése, ha marad rá idő.
- Az utolsó három alkalom tartaléknap, amennyiben a gyakorlati munka megcsúszna (forgatásnál gyakran előfordul), ezek felhasználhatóak forgatási napnak is.
- A tanfolyam egész ideje alatt közös levelezőlista és tárhely segíti a munkát, ahova a hallgatók és a tanfolyam vezetője folyamatosan tölti fel az anyagokat. Ezzel lehetővé válik, hogy egymás munkáit és a filmrészleteket ne az órákon kelljen elolvasni/megnézni.
- Az egész tanfolyam ideje alatt a tanfolyam vezetője online a hallgatók rendelkezésére áll.